Hvordan oppnå suksess

HVORDAN OPPNÅ SUKSESS?


Bedriftskonsultasjon og markedsføring for hestebedrifter



Vil du vite hvordan du kan oppnå suksess og leve av inntektene fra din hestebedrift? Da har du kommet til riktig sted! Hest er mer enn en sport, og en bedrift som driver med hest, er mer enn en bedrift. Høy, flis, hovslager, veterinær, alt koster penger! Problemener kommer kanskje når tiden ikke strekker til, du må ansette noen - vips så er pengene vekk, og du klarer kanskje ikke å få fullført alt du skulle gjort likevel. 

Hestebransjen er beinhard i Norge. Vi er et lite land med like mange hester som det finnes i Skåne i Sverige. Uansett hva problemet i bedriften din er, finnes det alltids en løsning, ofte vet man kanskje ikke at man har et problem før man stiller kritiske spørsmål om sin egen bedrift. 

KJENN KUNDENE DINE
Hvem er dine kunder? Hva er dine tjenester? Hvordan kan du tjene penger og gå i pluss på hest? Det hjelper ikke bare å kopiere de store bedriftene og det de gjør utdad. Å drive en bedrift er tidkrevende, og de de som gjør det bra, retter seg gjerne mot et bestemt marked. Hele hestebransjen utgjør et marked. I dette markedet finner vi hesteeiere, rideskoleelever, oppstallører, jockeyer, trenere, stutterier, ridelærere, rideskoler, fôrryttere, stallarbeidere, hestebutikker, salgsstaller, ryttere, forskjellige forbund, dommere, hestetrenere, kusker, stallmesteren, raseforeninger, designere, hestepassere/grooms, behandlere, veterinærer, forhandlere, de som tilbyr utdanning, hovslagere, trav og galoppbaner, produsenter, de som leverer høy og til og med flisemannen!

Hva gjør du som er unikt og hvem er dine kunder?

Det nytter ikke å selge noe som helst, uten at du har en formening om hvem du skal selge til og hvordan.


MARKEDSFØRING OG SOSIALE MEDIER
Hvordan markedsfører du deg selv? Det kan hjelpe å henge opp en lapp på butikken, men i dag bor vi på facebook og instagram og googler hvis vi trenger mer informasjon.

Å utvikle, oppdatere og vedlikeholde plattformer på internett er tidkrevende. Jeg har opplevd manglende informasjon, feil priser og  utdaterte eller websider, noe som ofte får meg selv til å snu og ikke kontakte staller eller trener av den grunn. Oppdatert informasjon og stilrene sider er viktig for hvordan kundene oppfatter bedriften. Jeg har selv vist oppstallører rundt på staller, og oppdaget at prisen jeg oppga ikke var oppdatert på stallens hjemmeside. Dermed mistet vi potensielle kunder! Vi kan ikke ha noe av dette.

En seriøs bedrift oppdaterer på nett! 

Likevel, en nettside drar ikke inn kundene alene, ei heller gjør ikke en facebookside som bare ligger der. Stort sett må man annonsere - annonsering koster penger, og skal du først bruke penger på markedsføring, er det like greit å gjøre alt skikkelig fra dag 1. 


HVORDAN OPPFATTER KUNDENE DEG?
La oss si at du vil begynne å ta ridetimer. Hva er avgjørende for deg at du velger akkurat den rideskolen du velger? Potensielle kunder ser på kvaliteten på undervisningen, kvalitet på hestene, og PRIS. Før de bestemmer seg, ønsker de mest mulig informasjon før de gjør et valg. De ser på hjemmesiden din, hva dere legger ut på facebook, andres erfaringer av dine tjenester, og dermed det viktigste av alt - førsteintrykket. Hvordan førsteuttrykk gir du nye, potensielle kunder?


UNNGÅ ØKONOMISK KNIPE
Dette er kanskje det vanskeligste vi snakker om, det vi unngår og snakker om, og som er mest avgjørende for å oppdrettholde bedriften. Alt innen hestesporten krever penger. Å kjøpe hest koster penger, hovslager koster penger, veterinær vet du aldri når du får bruk for, og så skal jo hesten ha både mat og vann også. 

Å sette en pris er vanskelig, og det holder ikke bare å se på hva konkurrentene dine tar for tilsvarende tjenester. Hvor mye penger trenger du pr måned for å dekke alle utgifter og lønn til deg selv og eventuelt flere? Dette kan være et vanskelig regnestykke, og ofte vet man ikke hvor man skal begynne. Start med å sette opp et budsjett og følg det! Et budsjett kan spare deg for mye hodebry senere. 

Det viktigste for å få alt til å gå rundt økonomisk, er selvsagt å ha nok kunder slik at du år nok inntekter for å dekke utgiftene dine, og å betale regningene i tide!  Tilpass det økonomiske slik at driften blir lønnsom, og finn nye, mulige inntektskilder.


TID ER PENGER
Det er mye jobb med å drive en stall, og i tillegg ha feks salgshester, tilridning osv. Veldig mange går med en drøm om å flytte på gård og drive egen stall, men glemmer ofte at et liv på en gård er en livsstil og ikke en jobb. Det er fort gjort å jobbe seg helseløs både fysisk og psykisk, og det kan mange ganger lønne seg å ansette noen til å trå til der det trengs enten om det er en lærling en stallansatt, noen som kan drifte stedet, eller feks en konsulent som kan hjelpe til med å organisere. Mange ender ofte opp med å ansette noen, og bruke mye penger på lønninger og fortsatt ser at ting de skulle ønske ble gjort, ikke ble gjort. Stallansatte føler seg ofte utnyttet, får ikke nok betalt, jobber for mye og har ukurrante tider. 
Analyserer man arbeidsmetoder og organiserer driften slik at den blir lønnsom, ser man fort at man får gjort mye mer enn man hadde trodd, og den ansattes og bedriftens verdi stiger i takt med inntektene. Tid er penger - sørg for at du får det du betaler for, og at de som får betalt føler at de gjør en god jobb tilpasset det de betaler. Hvor mye jobber du selv, og hvor mye er ditt arbeid i din bedrift verdt? 


Spør deg selv - hva er dine utfordringer i din bedrift? Hva kan gjøres for å lykkes? 

TRENGER DU MER HJELP? KONTAKT MEG I DAG.
Mitt arbeid med bedriftskonsultasjon i staller, går for det meste ut på å gå gjennom alt det økonomiske for å finne fallgruvene, se på mulige nye inntektskilder, analysere og organisere driften og arbeidsmetoder for å heve bedriftens kvalitet. I tillegg til dette trår jeg til der det trengs når det kommer til markedsføring av varer og tjenester, samt å vedlikeholde nettsider og plattformer på internett - noe som er viktig i dag. Jeg er rett og slett et ekstra sett med øyne, med nye ideer utenfra, som du kanskje ikke hadde tenkt på selv. Jeg gjør markedsanalyser og hjelper detg med prissetting i forhold til markedet, og hjelper deg fra veien der du er nå, til der du ønsker resultatet skal være. 

Kontakt meg i dag for en gratis 30 min samtale
om hvordan jeg kan hjelpe din bedrift!

julie@equiconsult.no
tlf. +47 936 54 618

Olsen EquiConsult,
Øiestadveien 419
1860 Trøgstad, Norway

Org.nr.: 922 831 106
Email: julie@equiconsult.no

Phone: (+47) 936 54 618

Olsen EquiConsult Copyright @ All Rights Reserved